همبستگی بین دلار آمریکا، طلا و نفت و نحوه کسب سود از آن


همبستگی بین نفت خام دلار آمریکا و طلا.

رابطه بین نفت خام، دلار آمریکا و طلا پیچیده است و اغلب تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل، از جمله رویدادهای ژئوپلیتیک، شاخص های اقتصادی، و احساسات سرمایه گذاران است.

نفت خام و دلار آمریکا اغلب رابطه معکوس دارند، به این معنی که وقتی ارزش دلار آمریکا کاهش می یابد، قیمت نفت خام تمایل به افزایش دارد و بالعکس. دلیل آن این است که نفت خام به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود، بنابراین دلار ضعیف تر به این معنی است که برای خرید همان مقدار نفت، دلار بیشتری نیاز است. برعکس، زمانی که دلار آمریکا قویتر باشد، خرید همان مقدار نفت به دلار کمتری نیاز دارد که منجر به کاهش قیمت نفت خام میشود.

از سوی دیگر، طلا با دلار آمریکا رابطه معکوس دارد. این به این دلیل است که طلا اغلب به عنوان یک دارایی امن تلقی می شود و سرمایه گذاران تمایل دارند در زمان عدم اطمینان اقتصادی یا نوسانات بازار به سمت آن هجوم ببرند. زمانی که دلار آمریکا تضعیف میشود، قیمت طلا افزایش مییابد، زیرا برای خرید همان مقدار طلا به دلار بیشتری نیاز است. برعکس، وقتی دلار آمریکا تقویت میشود، قیمت طلا کاهش مییابد، زیرا برای خرید همان مقدار طلا به دلار کمتری نیاز است.

به طور خلاصه،

رابطه بین نفت خام، دلار آمریکا و طلا رابطه پیچیده ای است که تحت تأثیر طیفی از عوامل است. در حالی که تمایلات و همبستگی های کلی بین این دارایی ها وجود دارد، سرمایه گذاران و تحلیل گران باید عوامل مختلفی را به دقت تجزیه و تحلیل کنند تا رفتار آنها را در هر موقعیتی به طور کامل درک کنند.

چگونه می توان از این همبستگی ها برای کسب سود استفاده کرد؟

کسب درآمد از همبستگی های پیچیده بین نفت خام، دلار آمریکا و طلا می تواند یک کار چالش برانگیز باشد، زیرا این روابط تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار دارند و پیش بینی دقیق آن دشوار است. با این حال، برخی از استراتژیها وجود دارد که سرمایه گذاران میتوانند برای سود بالقوه از این روابط استفاده کنند:

  1. معاملات قراردادهای آتی

قراردادهای آتی قراردادهایی برای خرید یا فروش یک دارایی خاص در قیمت و تاریخ مشخص در آینده هستند. با معامله قراردادهای آتی نفت خام، دلار آمریکا یا طلا، سرمایه گذاران می توانند از تغییرات قیمت این دارایی ها استفاده کنند و به طور بالقوه از همبستگی آنها سود ببرند.

قرارداد آتی، یا آتی‌ها، توافقی بین دو طرف برای خرید و تحویل یک دارایی به قیمت توافق‌شده برای تاریخی در آینده است. آتی‌ها، قراردادهای استاندارد شده‌ای هستند که در بورس معامله می‌شوند. معامله‌گران از یک قرارداد آتی برای پوشش ریسک خود یا سفته‌بازی در قیمت دارایی پایه استفاده می‌کنند. طرفین قرارداد موظف به انجام تعهد خرید یا فروش دارایی پایه هستند.
به‌عنوان مثال، در ۶ نوامبر ۲۰۲۱، شرکت A قرارداد آتی نفت را به قیمت ۶۲.۲۲ دلار در هر بشکه با انقضای ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ خریداری می‌کند. این شرکت به این دلیل که در دسامبر به نفت نیاز دارد و نگران است که قیمت قبل از نیاز شرکت به خرید افزایش ‌یابد، این کار را می‌کند. خرید یک قرارداد آتی نفت ریسک شرکت را پوشش می‌دهد، زیرا فروشنده موظف است درست در زمان انقضای قرارداد، نفت را به قیمت ۶۲.۲۲ دلار در هر بشکه به شرکت A تحویل دهد. فرض کنید قیمت نفت تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. شرکت A می‌تواند تحویل نفت را از فروشنده قرارداد آتی بپذیرد، اما اگر دیگر به نفت نیاز نداشته باشد می‌تواند قرارداد را قبل از انقضا نیز بفروشد و سود آن را نگه دارد.
در مثال بالا، هم خریدار و هم فروشنده قرارداد آتی ریسک خود را پوشش می‌دهند. شرکت A در آینده به نفت نیاز داشت و می‌خواست خطر افزایش قیمت در دسامبر را با یک معامله خرید در یک قرارداد آتی نفت خنثی کند. فروشنده می‌توانست یک شرکت نفتی باشد که نگران کاهش قیمت نفت بود و می‌خواست این ریسک را با فروش یا معامله در جهت کاهش قیمت (SHORT) یک قرارداد آتی با قیمتی ثابت شده که در دسامبر به دریافت می‌کند از بین ببرد.
همچنین ممکن است یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها سفته‌بازانی با نظر مخالف درباره مسیر قیمت نفت دسامبر باشند. در آن صورت، ممکن است یکی از قرارداد منتفع شود و دیگری خیر. به عنوان مثال، قرارداد آتی نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) را در نظر بگیرید که در CME معامله می‌شود و نشان دهنده ۱۰۰۰ بشکه نفت است. اگر قیمت نفت از ۶۲.۲۲ دلار به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش می‌یافت معامله‌گر با موقعیت خرید، خریدار، در قرارداد آتی ۱۷,۷۸۰ دلار (۸۰-۶۲.۲۲ USD*1000) سود می‌برد و فروشنده در قرارداد ۱۷,۷۸۰ دلار ضرر می‌کرد.

2. معاملات وجوه قابل معامله در بورس (ETF)

ETF ها صندوق های سرمایه گذاری هستند که در بورس مانند سهام معامله می کنند. ETFهایی وجود دارند که حرکت قیمت نفت خام، دلار آمریکا و طلا را دنبال میکنند که میتوانند در معرض این داراییها و همبستگیهای آنها قرار بگیرند.

3. استفاده از گزینه ها

اختیار معامله، مشتقات مالی هستند که به سرمایه گذاران حق خرید یا فروش دارایی را در قیمت و تاریخ معین در آینده می دهند، اما نه تعهدی. با استفاده از گزینه های نفت خام، دلار آمریکا یا طلا، سرمایهگذاران میتوانند به طور بالقوه از همبستگیهای خود سود ببرند، بدون اینکه ریسک تجارت مستقیم این داراییها را بپذیرند.

4. تحلیل روندها و اخبار بازار

با به روز ماندن در روندهای بازار، شاخص های اقتصادی و رویدادهای ژئوپلیتیکی، سرمایه گذاران به طور بالقوه می توانند فرصت هایی را برای سود بردن از همبستگی بین نفت خام، دلار آمریکا و طلا شناسایی کنند.

به عنوان مثال، اگر یک کشور بزرگ تولیدکننده نفت دچار ناآرامی سیاسی شود، این امر به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش قیمت نفت خام و کاهش متناظر در ارزش دلار آمریکا شود که می تواند به نفع قیمت طلا باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *